Uluslararası İşletmecilik YL (International Business)
Uluslararası İşletmecilik
(International Business)
İstanbul Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Uluslararası İşletmecilik
Yüksek Lisans Programı
Güz Yarıyılı
3 Saat/Hafta
3 Kredi – Zorunlu
Dersin Amacı
Uluslararası işletmecilik, işletmelerin, uluslararasılaşma nedenlerini, sürecini ve uluslararasılaşma faaliyetlerini ve aynı zamanda uluslararası şirketlerin yapı ve işleyişlerini inceleyen bir derstir.
Bu dersin amacı, globalleşme çerçevesinde genişleyen işletmecilik faaliyetleri hakkında bilgi vermek, uluslararası işletmecilik çevresini tanıtmak, işletmelerin uluslararasılaşma nedenleri ve uluslararası pazarlara giriş yöntemlerini açıklamak, çokuluslu şirket yapıları ve uluslararası yönetim faaliyetlerini açıklamaktır.
Ders İçeriği
- Uluslararası İşletmeciliğe Giriş ve Temel Kavramlar
- Uluslararası İşletmeciliğin Kapsamı
- Uluslararası İşletmeciliğin Tarihsel Gelişimi
- Uluslararası İşletmecilik Teorileri
- Uluslararası İşletmeciliğe Geçiş Nedenleri
- Uluslararası İşletmecilik Türleri
- Uluslararası İşletmeciliği Etkileyen Faktörler
- Uluslararası Çevre: Politik, Ekonomik, Sosyo-kültürel, Teknolojik, Yasal, Ekolojik
- Uluslararasılaşma Süreci
- Uluslararası Pazarlara Giriş Stratejileri
- Uluslararası Yönetim
- Çokuluslu Şirketler
- Uluslararası İşletmecilikte Etik ve Sosyal Sorumluluklar
- Elektronik Ticaret ve Uluslararası İşletmeciliğe Etkileri
Dersin İşlenişi (Kurallar)
- 1 Dönemlik bir ders (14 Hafta)
- Yönetmelik gereği, derse %70 Devam Zorunluluğu bulunmaktadır
- Derse aktif katılım esastır
Değerlendirme
Yönetmelik gereği yıl sonu değerlendirmesi şu şekilde yapılacaktır:
- Yıl İçi Etkinlik (Ara Sınav): % 30
- Final Sınavı: % 70 etkili olacaktır
- Geçme Not Ortalaması: 65 (CC)
(Yönetmelik değişikliklerinde, yönetmelik talimatları esastır)
Kaynaklar
Ders Kitapları
- MİRZE, Kadri. (2018). Uluslararası İşletmecilik ve Yönetim, İstanbul: Beta Yayınları.
- MUTLU, Esin Can. (2017). Uluslararası İşletmecilik: Teori ve Uygulama, İstanbul: Beta Yayınları, 6. Baskı.
- YÜKSEL, Öznur, Uluslararası İşletme Yönetimi, Ankara: Gazi Yayınları
- WILD, John J., WILD, Kenneth, L. (2017). Uluslararası İşletmecilik: Küreselleşmenin Zorlukları, Çev: Güler SAĞLAM ARI, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- AJAMI, Riad A., et.al. (2006). International Business: Theory and Practice, New York: M.E. Sharpe.
- BALL, Donald A., et.al. (2004). International Business: The Challenge of Global Competition, 9th. Ed., Boston: Irwin.
- DANIELS, John D., RADEBAUGH, Lee H., SULLIVAN, Daniel P., CLICK, Reid W. (2021). International Business: Environments and Operations, 17th. Ed., New Jersey: Prentice Hall.
- HILL, Charles W.L. (2023). International Business: Competing in the Global Marketplace, 14th. Ed., New York: McGraw Hill.
- PARBOTEEAH, K. Praveen, CULLEN, John B., KIM, Sahrok. (2024). International Business: Perspectives from Developed and Emerging Markets. Routledge.
- RUGMAN, Alan M., (ed.). (2013). New Theories of the Multinational Enterprise. Routledge.
- TURNER, Colin. (2023). Global Business Analysis: Understanding the Role of Systemic Risk in International Business. Palgrave Macmillan.
- TURNER, Colin. (2024). International Business: Themes and Issues in the Modern Global Economy. Routledge.
Ek Okumalar
- ACEMOĞLU, Daron, ROBINSON, James A. (2013). Ulusların Düşüşü: Güç, Zenginlik ve Yoksulluğun Kökenleri. Doğan Kitap.
- ALLEN, Robert C. (2023). Küresel Ekonomi Tarihi: Kısa Bir Giriş. İş Bankası Yayınları.
- DYER, Davis, DALZELL, Frederick, OLGARIO, Rowena. (2008). P&G’nin 165 Yıllık Serüveni, çev: Sedat Büyükarslan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
- EĞİLMEZ, Mahfi. (2018). Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
- İBAR, Gazanfer. (2015). Ünilever Türkiye Tarihi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
- JONES, Geoffrey. (2009). Unilever’i Yenilemek: Dönüşüm ve Gelenek, Çev: Ümit Şensoy, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
- SCHULTZ, Howard. (2011). Starbucks: Gönlünü İşe Vermek, Çev: Ümit Faruk BİRPINAR, İstanbul: Babil Kültür Yayıncılığı.